Noha a B2B és a B2C rövidítések nagyon hasonlóak, a kereskedelem két különböző ágát írják le. A B2C alapvetően kiskereskedelem, míg a B2B nagykereskedelem, valamint import és export. A B2C kereskedelemben a kereskedelmi megállapodások felei a vállalkozó és a fogyasztó, a B2B kereskedelemben csak a vállalatok.
B2B vs B2C - mik ennek a következményei?
A vevő jogainak védelme
A B2C kereskedelemben használják, mivel a kereskedő a fogyasztóval szemben előnyösebb helyzetben van. Ezért többek között a vevőnek joga van 14 napon belül visszaadni a terméket, indoklás nélkül, ha a vásárlás az üzlet helyén kívül történt (azaz főleg online). A B2B kereskedelemben ezek a szabályok nem érvényesek, mivel egyik szerződő fél sem fogyasztó. Természetesen az eladó elfogadhatja a visszatérítést, de ilyen kötelezettsége nincs - kérjük, emlékezzen erre a rendeléskor. Kivétel csak abban az esetben történik, amikor a kereskedő árut vásárol az üzleti tevékenységéhez nem kapcsolódó célokra. Más szavakkal: ha egy terméket viszonteladásra vesz, akkor Ön nem fogyasztó, és nem jogosult visszatérítésre.
A tranzakció értéke
A B2B kereskedelemben az átlagos rendelési érték sokkal magasabb, mint a B2C-ben. Ennek számos következménye van, de a legfontosabb a tranzakciók biztonságának kérdése. A kiskereskedelemben ismert sok kényelmes és biztonságos fizetési mód a nagykereskedelemben nem használatos. Vannak azonban mások, amelyekről itt olvashat Biztonságos tranzakciók.
A tranzakció véglegesítési módszerei
A kiskereskedelem egyre inkább e-kereskedelemmé válik, pl. online értékesítés. Bár a hagyományos értékesítési forma valószínűleg soha nem fog eltűnni, az online kereskedelem értéke minden évben növekszik. A B2B-ben a tranzakció véglegesítésének viszont sokkal kívánatosabb módja az eladó üzlethelyiségének meglátogatása, a feltételek helyszínen történő megszervezése érdekében vagy az áruk közvetlenül a raktárból történő felvétele miatt. Miközben a kommunikáció formái megváltoznak, sok vásárló és eladó továbbra is inkább szemtől szemben találkozik, nem pedig online véglegesíti a tranzakciót.
Szállítás
A B2C piacot az a modell uralja, amelyben a vállalkozó megszervezi az áruk szállítását a fogyasztó felé. Minden más megoldás ritkának számít. A B2B kereskedelem másképpen működik - egyes eladók képesek a szállítást megszervezni, mások nem. Ezért figyelmesen olvassa el az ajánlatok leírását és érdeklődjön a tranzakció ezen eleméről. Hasznos lehet az „incoterms” (Nemzetközi Kereskedelmi Feltételek) ismerete - a nemzetközi kereskedelem szabályai, amelyekről itt olvashat Incoterms.
ÁFA
Az áfát a végső kedvezményezettnek kell megfizetnie. Ha például tévét vásárol otthonra, akkor általános forgalmi adót fizet érte. Ha tévékészüléket vásárol viszonteladás céljából - az általános forgalmi adót az ügyfél fizeti meg. Ez különösen akkor fontos, ha az EU-ban kíván vásárolni; áfa fizetőként nulla áron vásárolhat termékeket, feltéve, hogy az eladó is adófizető. Az áfával kapcsolatban itt is olvashat VAT UE.
Mint láthatja, a B2B és a B2C kereskedelem között sok különbség van - érdemes ismerni őket, amikor a nagykereskedőkkel, gyártókkal és disztribútorokkal tranzakciókat köt meg, a félreértések elkerülése érdekében.